Waarom heb ik het DeepDive traject gemaakt? Daar is wel wat achtergrondinformatie voor nodig.
Voor ik ben gestart met Studio Sociaal, werkte ik als Social Media Expert en Campagnamanager bij Telenet. Ik heb daar bijna 6 jaar lang verschillende marketing campagnes geleid. Social media campagnes uitgewerkt📱, e-mail campagnes 📧, radiospots 📻, TV-spots 📺…. noem maar op.
En omdat ik toen vaak de vraag kreeg van vriendinnen of kennissen met een eigen zaak om hen te helpen met hun social media strategie, ben ik stilletjes aan met Studio Sociaal begonnen. Echt vlak voor Corona, januari 2020.
Doordat we allemaal thuis moesten blijven zitten, ben ik dan ook al snel begonnen met online cursussen. Eerst de Social Strategy cursus, dan de Instagram for Business cursus en de Instagram DeepDive cursus. Al die cursussen moesten gelanceerd worden 🚀. En dat ging best goed, ik werkte toen nog in bijberoep en was dan ook heel content met mijn eerste lancering met een 5k omzet.
Maar dan merkte ik dat ik diepgang miste, dat ik meer wilde kunnen betekenen voor mijn klanten 🙌 en dat die online cursussen dat niet deden voor mij.
Dus heb ik de draad van mijn 1-op-1 trajecten terug opgepikt. De insteek van die trajecten was vooral het uitschrijven van een duidelijke communicatiestrategie. Een duidelijk positionering. Waarna we dan samen de lancering van een bepaald aanbod van A tot Z uitwerken.
Dat aanbod liep, dat voelde goed, maar ik merkte bij mezelf al snel dat ik tegen een muur botste: het gevoel constant te moeten verkopen.
😵💫 Altijd ‘aan’ staan, altijd zichtbaar moeten zijn. Actief zijn.
🧱 Want dat was waar ik mijn volledige business op had gebouwd.
🙌 En de ‘grote voorbeelden’ die ik rondom mij zag, deden niks anders.
👉 Waren elke dag op Instagram te zien. Postte consistent enorm veel content, zonder ook maar is een week te pauzeren.
En ik wilde dat niet. Ik voelde dat ik aan dat tempo niet door kon gaan.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een andere manier van werken. En daarbij ben ik eerst gaan kijken naar mijn huidige manier van werken🔍. Wat ik met mijn klanten deed in het uitwerken van hun lancering. Voor dit kantelpunt had ik die manier van werken enkel gebruikt voor online cursussen.
Cursussen die vaak niet duurder waren dan laten we zeggen 450 euro. Wat een mooie prijs is, maar jij weet ook dat je met een cursus van 450 euro niet uw jaaromzet binnen gaat halen. Stel dat jij 70k wilt verdienen op een jaar, dan moet je al 155 cursussen gaan verkopen. Dat is niet onmogelijk, maar ook niet ‘los haalbaar’.
En dan dacht ik, waarom pas ik deze manier van werken niet toe op mijn 1-op-1 trajecten? Waarom verkoop ik die nu alleen maar ‘along the way’ en op het gevoel? Waarom werk ik daar geen plan voor uit en verkoop niet gelijk al mijn 1-op-1 plekjes voor de komende 6 maanden uit? 🤩
Want als ik mijn voorbeeld er dan terug bij pak, en uitga van een jaaromzet van 70k, dan moet ik maar 14 x 1-op-1 trajecten van laten we zeggen 5.000 euro verkopen. Dat zijn 7 trajecten per half jaar. Dat is haalbaar. Het dubbele, 14 trajecten per half jaar aan een prijs van 2.500 euro is ook haalbaar.
En dat is dan ook wat ik voor mezelf en voor mijn klanten ben gaan doen. 😎 Deze manier van werken gebruiken om hun 1-op-1 of groepstrajecten te gaan verkopen in bulk 😎. Met succes! Zelf verkoop ik het DeepDive traject nu 2x per jaar. En dat covert mijn jaaromzet.
Wat maakt dat ik maar 2 keer per jaar met verkopen bezig ‘moet’ zijn. En doordat ik dat tot die 2 momenten kan beperken, kan ik daar ook al mijn energie en goesting in steken. De rest van het jaar kan ik mij focussen op mijn klanten, op het verder verdiepen in mijn expertise 🤓, op mijn gezin en vrienden 👯♀️, maar kan ik ook zichtbaar zijn gewoon omdat ik het plezant vind. Of af en toe is van de aardbol verdwijnen.
In die tussenperiodes mag het gewoon flowen. Hoeven er nergens sales aan vast te hangen. En als ik een leuk idee heb voor een nieuw aanbod, kan ik dat ook vanuit dat enthousiasme in de wereld zetten. Zonder dat ik er sales mee ‘moet’ halen omdat mijn jaaromzet ervan afhangt. Er ligt dan geen druk op mijn schouders, maar ik het gewoon kan doen omdat ik er zin in heb.
Die manier van werken heb ik volledig in het DeepDive traject gegoten. En het mooie is: als jij je beter voelt bij ‘vaker verkopen’, of net op zoek bent naar een manier om een online cursus te verkopen, dan kan dat ook allemaal.
Ongeacht of dat aanbod nu 500 euro, 5.000 euro of 10.000 euro kost. We starten vanuit uw goud 🏆. Uw meerwaarde. De impact die jij met je kennis maakt. En ik leer u hoe je dat kan overbrengen op je ideale klant. Hoe je van uw expertise een autoriteit maakt, zodat wanneer de moment komt dat je gaat verkopen, dat nooit hoeft aan te voelen als overtuigen.
Zo, dat is de ‘waarom’ van dit traject. In deze blogpost vertel ik wat we specifiek gaan aanpakken in het DeepDive traject.