Kans is groot dat jij, net als ik, een aantal overtuigingen hebt die je op verschillende vlakken tegenhouden of waardoor je jezelf als expert in twijfel gaat trekken.
Dikke vette no go dus! 🙅♀️
Ik som er hieronder 5 op die vaak bij mezelf opduiken en geef ineens mee hoe ik (en jij dus misschien ook) daarmee om kan gaan.
☝️ Jezelf schuldig voelen als je klant niet de gewenste resultaten behaalt.
Deze is zooooo essentieel, maar ook o zo moeilijk. Ik spreek uit ervaring…
Als expert of coach heb je een intense passie voor je vak en deel je die passie graag met je klanten. Je begeleidt hen stap voor stap, deelt je kennis, geeft huiswerk en advies, gidst en supportert waar nodig, enzovoort.
Maar daar stopt het. Dat is jouw deel van de deal.
Hoe jouw klant dat in de praktijk brengt, jouw kennis aanneemt en daar iets mee doet, dat heb jij niet in de hand. Je kan hen niet dwingen om in actie te schieten…
Soms neemt het leven ook over. Shit happens enzo. En dan heeft je klant niet de tijd en ruimte om met je kennis aan de slag te gaan.
En dat suckt. 💔 Voor je klant, maar ook voor jou. Because you care. Je wil immers impact maken.
Maar voel je alstublieft niet schuldig. Je hebt echt alles gedaan wat je kon. Het is dan zo verleidelijk om nog extra dingen uit de kast te halen, om meer te willen doen… maar dat is een straatje zonder eind.
Je mag uiteraard flexibel zijn waar dat kan. Zo heb ik al klanten die onverwacht in een burn-out sukkelen hun traject laten pauzeren en terug laten opstarten bij de volgende ronde. Ik vind dat oké, maar bekijk vooral wat er kan voor jou. Het is oké om hier je grenzen trekken.
✌️ Non stop zichtbaar moeten zijn.
Zeker als je, net als ik, geen team hebt dat je ondersteunt, kan je het gevoel hebben dat je continue zichtbaar moet zijn om je business draaiende te houden. Maar als eenvrouwszaak is dat gewoon niet mogelijk. Dat is te vermoeiend!
Daarom mijn advies, dat ikzelf kreeg van mijn teamlead bij Telenet: Pak je low na je high!
Neem met andere woorden rust na je lancering. Plan die in. En ja, dat mogen dus gerust momenten zonder social media zijn!
Los daarvan ervaar ik zelf hoe moeilijk het kan zijn om alle ballen in de lucht te houden op momenten dat je wél zichtbaar bent. Zoveel kanalen, zoveel ideeën, maar zo weinig tijd… Of je bent nu eenmaal niet zo gedreven in het schrijven van content of het maken van video’s.
Veel solopreneurs schakelen dan een copywriter of social media manager in, maar dat is niet altijd een goed idee… Want wat als je zelf niet weet wat je wil vertellen? Hoe kan je hen dan een goede briefing geven? Hoe kunnen zij jou dan van content voor die 100% past bij wie jij bent?
Bovendien ben jij als solopreneur jouw zaak: alle contacten met klanten lopen via jou, klanten kiezen voor jou, voor jouw manier van werken, voor jouw visie. De woorden die jij deelt om dat over te brengen zijn daarom des te belangrijker!
In de DeepDive leer ik mijn klanten om helder te weten wat hun meerwaarde is, welke impact ze maken, waar het verschil zit, wat hun missie is, hun visie, welke revolutie ze willen leiden…
Op basis van die vragen laat ik hen 4 grote stukken schrijven waaruit alle andere content om potentiële klanten op te warmen uit voortvloeit.
Wil je graag copywriting uitbesteden? Dan is DAT je briefing!
Het zijn immers uitgebreide braindumps rond een bepaald topic waar jij massa’s over kan vertellen, voorbeelden van klanten kan geven, …
Mijn DeepDivers leren hoe ze dit kunnen opknippen in e-mails, podcasts, social media posts en stories… Ik lees hun content na zodat ze zelf sterk worden in het schrijven van copy én zodat ze dit daarna ook los kunnen laten aan een copywriter of social media manager.
Want je hebt een goede briefing in handen om dat te doen.
🤟 Streven naar 10k maanden of een jaaromzet van 1 miljoen.
Je bent geen mindere ondernemer als dat niet je doel is. Ik heb dit al eens besproken in mijn podcast: aflevering 12, “Ben ik een echte ondernemer als ik geen miljoen wil verdienen?”.
Resoneert dit hard? Ga dan zeker eens luisteren en kom te weten hoe ik mezelf daarin geholpen heb, want ja, ook ik ben in die valkuil getrapt.
👊 Verkopen met een hoop bonussen of gigantische kortingen.
Je hebt die afleiding niet nodig.
Want dat is het: afleiding. Het leidt mensen af van de essentie, namelijk jouw aanbod.
⚠️ Als het bovendien de shiny bonussen of hoge kortingen zijn die jouw klanten moeten overhalen, dan loop je het risico dat die klant niet de intrinsieke motivatie heeft om effectief aan de slag te gaan met jouw kennis. En dan is de kans dus groot dat hij of zij niet de gewenste resultaten behaalt en je daar schuldig over gaat voelen. (En dan zijn we weer bij puntje 1 van hierboven…)
Dat is niet in lijn met mijn visie op verkopen. Verkopen staat voor mij gelijk aan geloven in je product, in je eigen expertise. Weten wat jij voor iemand anders kan betekenen en met dat enthousiasme jouw kennis uitdragen.
Je verkoopt niet puur voor jezelf, maar ook voor je klant. Bij het verkopen van je product zou het jouw missie moeten zijn om duidelijk te maken wat je doet, voor wie je dat doet en wat voor verschil je kan maken. Op die manier kan jouw klant een geïnformeerde beslissing maken. Hij of zij kan jouw expertise naar waarde schatten en is echt gemotiveerd om voor verandering te gaan.
Ze kiezen dan voor jou omdat ze voelen dat jij de juiste persoon bent. En niet omdat je shiny bonussen of zotte kortingen aanbiedt.
🖐️ Je hoeft jezelf niet de druk op te leggen om elke maand te verkopen.
Dat is echt een verschrikkelijk gevoel.
Je wil altijd meer, bent nooit tevreden. Dat geeft stress. Want wanneer is het dan wel genoeg? Wanneer kan je die rust pakken? Wanneer laat je jezelf toe om stil te staan en blij te zijn met waar je staat? Of ben je in je hoofd al bezig met “ga ik de volgende maand wel nieuwe klanten hebben”?
Dat werkt verlammend. Maand na maand het gevoel hebben dat ik alles uit de kast moest halen.
Dat werkte niet voor mij en ook niet voor jou.
Daarom werk ik nu met een duidelijk Sales Jaarplan en leer ik dit ook aan mijn klanten in de DeepDive: verkopen in waves, tijd uitrekenen voor je lanceringen, een duidelijke sales content strategie uitschrijven, … Om zo vooraf je agenda te vullen en ook tijd te kunnen nemen om meer te genieten. Van je samenwerkingen, van je job, van de tijd thuis, bij vrienden of familie, maar ook online. Dat er ook daar periodes mogen zijn waar er geen druk ligt op verkopen, maar dat het ook gewoon mag flowen. Dat je gewoon je kennis kan delen omdat je dat fijn vindt.
Tot het moment dat je weer naar een specifieke verkoop van een aanbod gaat opbouwen. En je dan ook weet wat je allemaal kan vertellen om je meerwaarde en impact duidelijk te maken. Met content die jouw klant raakt. Zodat je hen klaarstoomt om met jou aan de slag te gaan. Zodat je in dat proces niet meer moet overtuigen, maar het puur draait om de match tussen jouw expertise, de nood van de klant en jullie als persoon.
Herken je jezelf in één of meerdere van deze beperkende overtuigingen? Dan is de DeepDive misschien wel iets voor jou. Dit is mijn groepstraject dat 2 keer per jaar van start gaat en waarin ik max 10 deelnemers begeleid naar hun eigen salesstrategie.