Ken je het gevoel dat een sales call of intake gesprek kei goed is gegaan 🤩? Maar wanneer jij dan de vraag stelt: “Klinkt dit als de ondersteuning/begeleiding waar jij naar op zoek bent?” komen er nog een hele hoop vragen en twijfels naar boven 😰.

Kak. Jij begint te twijfelen aan jezelf, aan je aanbod. Je geeft wel antwoorden, maar je was zo uit je lood geslagen dat je zelf niet tevreden bent.

En uiteindelijk wordt het dan ook een “nee”.

Dju 😔. Want diep vanbinnen wéét jij gewoon dat je aanbod voor zoveel verandering had kunnen zorgen.

Hoe kan je dat vermijden in de toekomst? Hoe ga je met die twijfels om?

Eerst en vooral is het belangrijk dat we is bekijken wat die twijfels nu eigenlijk echt willen zeggen. Heel vaak zien we dat als iets negatiefs. Als een verdoken “nee” op je aanbod.

Maar dat is niet zo.

Eigenlijk zijn die twijfels ook maar gewoon vragen. En enkel geïnteresseerde mensen stellen vragen 😎.

Als jij dus een antwoord geeft op die vragen, is dat ook weer een manier van service bieden. Want zo help jij hen om de juiste keuze te maken.

Soit, ik dwaal een beetje af.

Er zijn 2 manieren waarop jij met die twijfels om kan gaan:

  • Door ze te tackelen nog voor uw potentiële klant de kans heeft om ze te stellen.
  • Door een goed antwoord te geven wanneer de vragen naar boven komen.

Uiteraard willen we zoveel mogelijk inzetten op het eerste: ervoor zorgen dat jij tijdens de call alle nodige informatie geeft zodat er zo weinig mogelijk twijfels zijn op het einde van uwe call.

Hier zijn 3 tips waarmee jij zoveel mogelijk twijfels wegneemt tijdens je sales gesprek.

1️⃣ Stel niet alleen oppervlakkige vragen

Klinkt kei logisch, maar ik durf te wedden dat jij nu vragen stelt waarvan je zelfs niet wist dat ze oppervlakkig waren 😅.

Stel nu dat jij een social media strateeg bent en je focust je tijdens het sales gesprek vooral op de huidige statistieken van de posts en stories van je potentiële klant. Daarna vraag je door naar welke doelen en strategieën ze gebruiken.

Zijn dat te oppervlakkige vragen? 🧐

Ja.

Zijn het daarom foute vragen? Nee.

Maar het is niet genoeg om hen te overtuigen van de urgentie van je aanbod.

Je wil net te weten komen wat de onderliggende redenen en motivatie is van uw potentiële klant om verandering te zien in hun huidige manier van werken.

Zodat je potentiële klant na jullie sales call weet:

waarom ze er nu zelf niet in slagen om hun doel te bereiken

wat hen te doen staat om dichter bij dat doel te komen

✅ waarom het nu de juiste moment is om te investeren en ermee aan de slag te gaan

Dat gaat ervoor zorgen dat ze tijdens de call zelf al bevestigen dat ze jou wel degelijk nodig hebben. Wat ervoor zorgt dat er weinig tot geen vragen overblijven op het einde en je zelfs in veel gevallen een “JA” krijgt op je aanbod tijdens de call.

Aarzel dus niet om door te vragen. Om te achterhalen wat ze willen bereiken, wat ze al geprobeerd hebben, waarom het hen frustreert dat dit niet heeft gewerkt.

Benieuwd welke 2 manieren er nog kunnen helpen om twijfels zoveel mogelijk te vermijden?

🎙 Beluister dan deze podcast. En spoel gerust door naar 4:26. 😉

Ga je met deze tips aan de slag? Laat dan zeker weten wat je resultaten zijn via marijke@studiosociaal.be

share: