Wat als…

🧠 je veel moeite hebt gestoken in een laagdrempelige masterclass en een online traject,
👯‍♀️ maar je klanten enkel 1-op-1 geholpen willen worden 📆 waardoor je agenda overvol staat?

Dat is de situatie waar een klant van mij in zat voor ze in maart in de DeepDive stapte. Ze had een masterclass uitgewerkt die de eerste stappen omvat van het proces dat klanten 1-op-1 met haar doorlopen. Ideaal dus om daar al mee te beginnen in afwachting van de start van het traject.

Maar ondanks haar pogingen, kocht geen enkele nieuwe klant de masterclass aan. Via social media hadden 120 mensen interesse getoond. Uiteindelijk kochten slechts 2 mensen de masterclass…

Naast die masterclass heeft ze ook een online groepstraject waar ze met maximum 20 deelnemers aan de slag gaat. Daarvoor hadden 35 mensen interesse getoond door zich op de wachtlijst te zetten, maar schreven er slechts 2 mensen zich in.

🥴 Mensen tonen duidelijk interesse, maar als het puntje bij paaltje komt worden ze geen klant. Dat is heel frustrerend. 😵‍💫 En daar bovenop: haar agenda zit zo vol dat ze geen tijd had om uit te zoeken hoe het komt.

Tot nu.

We verkopen de masterclass 💪

Tijdens onze kick-off bepaalden we dat we ons in eerste plaats gaan focussen op het verkopen van de masterclass aan nieuwe klanten die vaak nog 2 à 3 maanden moeten wachten voor hun 1-op-1 traject start.

We zochten samen een antwoord op de vraag: Waarom is het ook voor hen relevant om in tussentijd al met de masterclass aan de slag te gaan en niet gewoon te wachten tot hun 1-op-1 traject met haar start?

Daarop kwamen 2 belangrijke redenen naar boven die ze nu nog niet benadrukte in haar communicatie:

1️⃣ De masterclass vervangt eigenlijk de eerste twee 1-op-1 sessies wat ervoor zorgt dat ze 1-op-1 sneller in de diepte kunnen gaan. Bovendien zijn twee 1-op-1 sessies duurder dan de masterclass, dus de klant zou hier ook een financieel voordeel uit halen.

2️⃣ Het vraagt van klanten best veel moed om hulp te durven inschakelen. Doordat er echter zoveel tijd zit tussen het moment waarop ze beslissen om hulp te vragen en het moment waarop ze effectief samen aan de slag gaan (2 à 3 maanden wachttijd, remember?), kunnen ze zich verloren voelen. De masterclass is echter meteen beschikbaar om het gehoor te geven aan het gevoel van ‘ik wil verandering’ en biedt de juiste handvaten om hun proces al op te starten.

Van 1-op-1 pitch naar masterclass pitch

In diezelfde kick-off werd ook duidelijk dat ze de masterclass vaak niet durfde pitchen. Ze vernoemde hem wel ergens eens in haar sales gesprek, maar dat was eerder tussen de soep en de patatten. Of de masterclass kwam -zonder veel toelichting- enkel aan bod in de opvolgmail…

Dus werkten we samen aan haar pitch!

👉 Waarin ze de brug maakt van het 1-op-1 traject naar de masterclass met daarbij de focus op deze 2 redenen:

1️⃣ via de masterclass kunnen ze meer snelheid maken in het 1-op-1 traject. 2️⃣ de masterclass is meteen beschikbaar.

En met succes! Bij haar eerstvolgende pitch had ze meteen de masterclass verkocht aan een nieuwe 1-op-1 klant en ondertussen zijn er nog 5 verkopen gevolgd. Getest én goedgekeurd dus! 💪

Opschalen naar een groepstraject

Maar onze grootste focus ligt niet op het optimaliseren van de verkoop van haar masterclass… wel op de verkoop van haar online groepstraject.

💪Want zo kan ze 20 deelnemers tegelijkertijd begeleiden en neemt de druk op haar agenda af.
💪 En kan ze ook met een gerust hart een maand op vakantie, wetende dat er nog steeds een constante omzetstroom is.

Dus werken we nu samen dat volledige sales proces uit zodat ze een nieuwe ronde kan lanceren in het najaar.

Het eerste wat we tackelen? Uitzoeken waarom de geïnteresseerden toch niet zijn ingestapt. 🤔

Uit die gesprekken kwamen 2 grote overtuigingen naar boven:

1️⃣ Veel potentiële klanten denken dat zij de enigen zijn met dat specifieke probleem en dat probleem kan alleen maar 1-op-1 behandeld worden. en 2️⃣ Er zit heel veel schaamte rond het onderwerp en potentiële klanten durven dit niet met anderen te delen.

Deze overtuigingen houden die potentiëlen klanten dus nu tegen om in het online groepstraject te stappen. Het is zo waardevol om dit als expert te weten, want in haar content speelde ze hier nu nog niet op in.

De oplossing?

👉👉 De ervaringen van de huidige deelnemers over deze 2 overtuigingen delen, want zij kunnen letterlijk het tegendeel bewijzen! Dit kan ze doen door er gericht naar te vragen in een review.

Op die manier kan ze via gerichte content haar potentiële klanten een duidelijk beeld geven van wat het online traject inhoudt en hoe dat toch een antwoord geeft op wat ze zoeken.

Als ik met klanten in het traject zit, klinkt dat allemaal zo simpel, wat er hen te doen staat. Maar daar ligt vaak het probleem niet. Het is vooral tijd durven maken om hiermee bezig te zijn, de moed hebben om mensen te contacteren, om vragen te stellen, om je aanbod te durven pitchen, om je aanpak in vraag te durven stellen, los te breken van je tunnelvisie, …

Dat alleen moeten doen, is voor velen te eng, waardoor ze het voor zich uit blijven schuiven. Ik snap dat! Ik durf dat soms ook te doen.😬 Jup, er zijn genoeg periodes waarin ik mijn eigen slechtste student ben… Bij de loodgieter lekt het ook al wel eens.

Maar dus… als het bij jou al te lang aan het lekken 💧 is en het water best al hoog staat, weet dan dat de DeepDive jou kan helpen. Binnenkort open ik weer de deuren voor dit groepstraject met max 10 deelnemers. Zet je op de wachtlijst als je als eerste alle informatie wil.

Dat kan via www.studiosociaal.be/wachtlijstdeepdive en dan zie ik je graag verschijnen in een kennismakingsgesprek waarbij we samen polsen of er een match is. Ik vind dat heel belangrijk, dus deelnemen kan dan ook alleen maar na een eerste gesprek.

share: