Hoe vaak is een intake gesprek bij jou in een gratis adviesgesprek veranderd?😖 Waarbij je niet de moed kon vinden om over je diensten te praten? En jij je achteraf kei slecht voelde. Want “weer een kans gemist”.

Kei, kei, kei herkenbaar. Vandaag ga ik delen wat voor mij een gigantische gamechanger was in het pitchen van mijn aanbod. 🤩 En dat is: toestemming vragen. Zo simpel is het.

Want waarom is het zo dat jij of terugkrabbeld en je aanbod niet pitcht of er zo snel over gaat dat de impact maar magerkes is? Omdat je schrik hebt om als een achterbakse verkoper over te komen. In één van mijn podcasts heb ik al uitvoerig besproken waarom jij dat niet bent en vanuit welke intentie je beter kan verkopen. Vandaag bekijken we wat je kan veranderen aan je strategie.

Want wat je vandaag eigenlijk doet is “de goede moment” afwachten en dan BOEM, je pitch doen.

Terwijl je gesprekspartner dat misschien totaal niet ziet aankomen. Ze worden er compleet door verrast 😲 en voelen zich misschien wat gepakt. En dat geeft jou ook een slecht gevoel 😕. Wat er dan weer voor kan zorgen dat jij het pitchen van je aanbod gaat associeren met “je slecht voelen”.

En hopla, voor je het weet begin je dat pitchen gewoon te vermijden en zit je uzelf gigantisch hard te saboteren.

👉 Dat is exact waarom jij vanaf nu altijd toestemming gaat vragen voor je ook maar iets pitcht. Je vraagt eerst of de persoon daarin geïnteresseerd is. Uiteraard gaan we niet met de deur in huis vallen en direct om toestemming vragen.

1-op-1 is het belangrijk dat je altijd eerst wat aftast. Dat jij weet

1️⃣ waar de persoon juist mee zit,

2️⃣ waar ze naar op zoek zijn

3️⃣ en of zij matchen met de ideale klant die jij voor ogen hebt.

Dat aftasten is niet iets wat je achter de schermen gaat doen. Je gaat dat doen in een gesprek met die persoon. Het is belangrijk om altijd eerst het gesprek te openen. Persoonlijk vind ik het de gemakkelijkste manier om dat te doen via een Instagram poll. Om in mijn stories eerst een lastige situatie te omschrijven waarin een klant van mij zich bevindt en dan via een poll te vragen of dit herkenbaar is.

Zo heb jij direct een aanleiding om het gesprek via DM aan te gaan.📱 Om daar dan verdere vragen te stellen naar hun huidige situatie zodat jij kan polsen of jij de geschikte persoon bent om hen verder te helpen. Is dat niet het geval? Prima! Ook goed! Het is belangrijk dat je alleen maar samenwerkt met mensen waarvan jij overtuigd bent dat jij hen met volle goesting verder kan helpen.

In dat gesprek komt er een punt waarop je de informatie hebt die jij nodig hebt en denkt: “Ja, die kan ik helpen en ik heb er nog eens goesting in ook!”🥳 Op dat moment komt uw pitch, maar deze keer ga je niet droog pitchen, maar eerst toestemming vragen. Hoe ziet dat er uit?

👇👇👇

“Merci voor alle info ….! Dit is iets waar ik jou zeker bij zou kunnen helpen en graag verder bespreek in een verkennend gesprek. Heb je graag dat ik de link naar mijn kalender deel?”

👆👆👆

Je vraagt dus eerst of ze dat zien zitten. Dat is een subtiel verschil met gewoon je link te delen, maar in gevoel is dat verschil gigantisch! Omdat je de controle zo bij de andere persoon legt en je het wederzijds vertrouwen dat je hebt opgebouwd niet schaadt.

Eens het gesprek dan plaatsvindt, ga jij je eigen succes verhogen 🚀door aan het begin van het gesprek al om toestemming te vragen. Dat doet je als volgt:

“Op het einde van onze call, als het een match is, hebben we een gesprek over hoe een samenwerking er zou kunnen uitzien. Is dat oké voor jou?”

En dan wacht je op een ja. 😁

Zo geef je jezelf een stok achter de deur. Want als ze “ja” zeggen, kan je niet meer terug. Dan verwachten ze een gesprek en moet jij je aanbod wel pitchen. Zo leg je de controle weer bij die persoon zodat die zich gerespecteerd voelt en weet dat jij te vertrouwen bent. 🥰

Ga je met deze tip aan de slag? Laat dan gerust weten wat voor resultaten dit jou oplevert via marijke@studiosociaal.be

share: